Home Over Suikerengistvrij

Over Suikerengistvrij

Hoi! Welkom op deze site!
Ik ben Marije, 29 jaar toen ik startte met deze blog en inmiddels 34, en zoals je in mijn eerste blog kunt lezen ben ik de strijd aangegaan met candida en probeer ik regelmatig en gezond te eten om hypoglycemie (schommelingen in mijn bloedsuikerspiegel) onder controle te houden. Ik ben geen keukenprinses, breng het liefst zo min mogelijk tijd door in de keuken maar wil wél lekker eten!

Deze blog ben ik in 2012 gestart om alle informatie die ik tegenkom te ordenen en recepten die ik uitprobeer en die me goed bevallen te bewaren en te delen. Als ik dan een keer een dipje heb en totáál niet weet wat ik moet eten, kan ik altijd terug vallen op de recepten op deze website. Uitgangspunt is dat de recepten grotendeels suikervrij en gistvrij zijn en ingrediënten bevatten waar candida helemaal niets mee kan, maar mijn lijf des te vrolijker van wordt. Met grotendeels bedoel ik hier het volgende: nu ik zelf niet meer streng hoef te diëten voeg ik bijvoorbeeld soms (gedroogde) vruchten of melkproducten toe. Kijk altijd voor jezelf wat past bij de fase waarin jij zit.
Ook vind ik het erg handig om met deze website vrienden en familie uit te leggen wat candida precies is en wat ik wel en niet mag/wil eten. Daarbij kan ik ook laten zien dat er nog een heleboel eten is wat ik wel mag en wat ook lekker is!

Ik ben geen arts. Deze website gaat over mijn ervaring met candida, over informatie die ik tegenkom en mijn bevindingen met lekker, gezond en suiker- en gistvrij eten. Je mag me natuurlijk altijd mailen met vragen en schroom niet een berichtje te plaatsen op de site. Ik ben erg benieuwd of je de recepten lekker vindt en misschien nog lekkere toevoegingen hebt!

Voedingssupplementen
Op de pagina over candida leg ik het belang uit van het slikken van voedingsupplementen in de strijd tegen candida.

Hieronder laat ik zien welke supplementen ik de eerste periode heb geslikt en waarom. Ik heb mij laten adviseren door onder andere een orthomoleculair therapeut.
Dit overzicht kun je als leidraad gebruiken voor het uitzoeken van je eigen supplementen.
Ik noem de merken die ik gebruik omdat het je kan helpen in je zoektocht naar de juiste voedingsupplementen. Verschillende merken bieden hetzelfde product aan. Ik heb me laten leiden door de inhoud van het product en de prijs (als je goed gaat kijken zit er verschil in het aantal mg van de werkzame stof en kom je interessante prijsverschillen tegen).

Caprylzuur (3x p.d.): schimmeldodende eigenschappen en de candida kan hier absoluut niet tegen. (merk Ortholon)

Probiotica (1x p.d.): helpt het evenwicht te herstellen en te onderhouden en zorgt dus voor een milieu waarin candida zich niet prettig voelt. (merk vitaminhealth)

Kruidencomplex (2x p.d.): helpt bij een goede balans tussen gunstige en ongunstige bacterien en schimmels. Bevat heel veel ingredienten die candida niet leuk vindt! (merk Dida)

Zink (1x p.d.): is nodig bij de opbouw van eiwitten en daarmee deels verantwoordelijk voor de groei en vernieuwing van weefsel. Daarnaast speelt het een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten. Zink is onderdeel van het hormoon insuline en het zorgt er verder voor dat het afweersysteem goed werkt. (merk vitaminhealth)

Chroom (2x p.d.): helpt de bloedsuikerspiegel te stabiliseren waardoor de trek in zoetigheid afneemt. (merk vitaminhealth)

Vitamine D (1x p.d.): belangrijk voor het immuunsysteem, stimuleert de spierfunctie en speelt een rol bij de groei en ontwikkeling van lichaamscellen. Ik slik dit in de winter omdat er dan minder zonlicht is en de huid dus minder vitamine D aan kan maken. (merk vitaminhealth)

Multivitamine (1x p.d.): omdat voeding niet meer de hoeveelheid vitaminen bevat die het lichaam nodig heeft.  (merk: Solgar en Bonusan)

Astaxanthine (1x p.d.): super antioxidant die zelfs de bloed-hersenbarrière kan passeren en dus ook het centraal zenuwstelsel beschermen tegen vrije radicalen. (merk vitaminhealth of Solgar)

Daarbij slik ik ook 2x per dag spirulina en chlorella.

Sporten, moederen en macro’s
In april van dit jaar ben ik mama geworden van Hugo, een prachtventje!
Inmiddels heb ik ook het sporten weer opgepakt en probeer ik weer bewuster te eten.
Nee, dit gaat me niet 100% van de tijd goed af! Zo heb ik een paar keer per maand echt een craving naar alles wat zoet is en waar chocola in zit. En als ik mezelf dit dan ontzeg wordt die behoefte alleen maar groter.
Dus sta ik het mezelf toe, geniet er ontzettend van en pak dan de draad weer op. 80-20. Zo probeer ik te denken. Dit betekent 80% van de voeding doen zoals ik het eigenlijk het liefst wil (gezond!) en 20% besteden aan minder gezond eten.
Door inzicht te hebben in de macro’s van een maaltijd (de calorieën, koolhydraten, vetten en eiwitten) begrijp ik beter wat een maaltijd doet voor mijn lijf. Ik probeer nu dus bij zoveel mogelijk recepten ook de macro’s erbij te zetten.
Doe er je voordeel mee!

Liefs,
Marije

Leave a Comment