Home Wel/niet

Wel/niet

Ken je dat, ben je recepten aan het lezen, staat er altijd wel iets in dat je niet mag! Suikervrij en gistvrij leven blijkt niet altijd makkelijk. In vele producten wordt suiker verwerkt, al dan niet onder een andere naam. Ook gist wordt als goedkope smaakmaker toegevoegd aan diverse producten. Wanneer ik in een recept een voedingsmiddel tegenkom dat ik niet mag (niet wil hebben!), ga ik op zoek naar een mogelijke vervanger. Dit lukt me niet altijd, maar als het me wel lukt om een vervanger te vinden dan zet ik dat in dit lijstje. Lekker makkelijk om snel bij de hand te hebben.

Niet                                             Wel

Bakpoeder                               Wijnsteenpoeder

Bindmiddel                             Psyllium vezels of kuzu

Bloem                                        Volkoren (tarwe) meel

Chips                                          Naturel tortillachips van maismeel (zonder kaas e.d.)

Chocola                                     Chocola van 100% cacao (zie F.A.Q.)

Croissantje                              Zuurdesemcroissantje

Gistbrood                                 Zuurdesembrood

Melk                                            Geitenmelk / schapenmelk / sojamelk / amandelmelk

Parmezaanse kaas                 Pecorino

Pesto met suiker                     Pesto zonder suiker van bijvoorbeeld AH *

Slagroom                                   Hier heb ik helaas nog geen suikervrije variant op gevonden

Suiker                                         Stevia

Pastasaus met suiker           Tomatensaus Sugocasa van Grand’Italia

* Ook verkrijgbaar bij de natuurvoedingswinkel.

 

 

Psyllium vezels

28 comments

Sabrine 15 november 2013 at 19:10

Hoi, goed dat je een site hebt met ideeën voor gist-en suikervrije maaltijden, maar het dieet klopt niet helemaal, want als je gist-allergie hebt, mag je ook geen zoete vruchten en banaan is helemaal uit den boze. Dat is één van de zoetste vruchten en bevat heel veel koolhydraten. Koolhydraten zetten weer om in suiker. Ook zijn gedroogde vruchten zoals rozijnen niet goed. Verder zit in melk en kaas lactose, dat is melksuiker, dat is ook niet goed. Je hebt lactose-vrije melk van Arla en Campina. Waar koop je die raw chocolade? En amandelmelk? Dat wil ik wel eens proberen. Alleen Ekoplaza heeft echt zuurdesem brood. In de supermarkt en bakkerijen wordt gewoon gist toegevoegd aan zuurdesembrood, omdat gist zorgt voor snelle rijzing van het brood. Ze willen snel en veel verkopen, dus helaas is dat geen echt zuurdesembrood meer. Hopelijk heb ik je hiermee wat tips gegeven. Bedankt voor jouw tips op je site! 🙂 Groetjes Sabrine

Reply
marijekat 19 november 2013 at 16:05

Hoi Sabrine,
Dank voor je bericht en feedback.
Je hebt gelijk wat betreft de vruchten hoor. Als je inderdaad heel streng op dieet moet dan kun je alle zoete vruchten en inderdaad soms zelfs alle melkproducten beter niet nemen. Ik houd mijzelf nu niet meer zo streng aan het dieet en vind het dan heerlijk om d.m.v. vruchten toch iets zoets toe te voegen aan mijn voeding. Ik raad iedereen dan ook altijd aan om díe voedingsmiddelen en recepten uit te kiezen die passen bij de fase waarin je je bevindt.
Rauwe chocola en amandelmelk koop ik bij de natuurvoedingswinkel (in Rotterdam ga ik naar Van Gimsel). Ook bij Vitaminstore verkopen ze rauwe chocola maar (nog) niet in van die mooie tabletten. Zuurdesembrood koop ik ook bij de eerder genoemde natuurvoedingswinkel. Ik zou inderdaad niet zo snel ‘zuurdesembrood’ in een gewone supermarkt kopen 😉
Nogmaals dank voor je bericht en als je zelf een lekker recept hebt dat je wilt delen, hoor ik het graag 🙂
Groetjes Marije

Reply
Jannie 28 januari 2014 at 12:27

Hoi Marije, Mooi blog! Heel informatief.

Weet jij ook hoe het zit het met creme fraiche, zure room en slagroom? Mag dit wel of niet voor een candida infectie?
Ik lees overal dat je dit wel mag, zie onderstaande zin:

Reformmargarine zonder melkbestanddelen, boter, koudgeperste oliën (zonnebloem-, saffloer-, maiskiem- en olijfolie), crème fraiche, zure room en slagroom

En kan je misschien ook vertellen hoe het zit met tortilla’s en burrito’s? Mag dit wel of niet? Of mag dit niet vanwege de tarwebloem/tarwemeel? Is hier anders een alternatief voor te vinden? Ik vind ze zo handig én lekker maar mag ook geen suiker/gist meer

Reply
marijekat 29 januari 2014 at 10:37

Hoi Jannie,
Leuk dat je mijn site hebt gevonden en dank voor je compliment!
Ik ben even voor je op zoek gegaan. Als je melkproducten wilt gebruiken, kies dan de verzuurde melkproducten in de vorm van biogardeproducten. Deze zijn met waardevolle bacteriën bereid (bron: Vechten met gerechten). Als ik dit zo lees zou ik zure room wel gebruiken en de slagroom en crème fraîche zoveel mogelijk vermijden (vooral in je eerste dieetperiode). Maar let op, dit is mijn eigen gevoel he. Ik denk dat als je 1x per week die producten zou gebruiken dat dat prima is, maar ik zou het in de eerste periode niet gauw elke dag nemen.
Wat betreft de tortilla’s en burrito’s zou ik vooral even op de verpakking kijken naar de ingrediënten. Als er gist of dextrose in is verwerkt zou ik het gelijk opzij leggen!
Speciaal voor jou heb ik een recept voor gezonde en suikervrije tortilla’s opgezocht en gelijk uitgeprobeerd. Ik heb dit recept vandaag op de site gezet. Doe er je voordeel mee!
Groetjes Marije

Reply
Jannie 29 januari 2014 at 12:04

Fantastisch, dankjewel! Ik ga veel van je recepten uitproberen, ben een beginner maar wil candida eindelijk een keer de baas worden. Je bent een redder in nood =)

Weet je ook hoe het zit met griekse of turkse yoghurt? waaraan herken je biogarde producten (of dat het juist geen biogarde producten zijn), of staat dat altijd op de verpakking?

Als er tarwebloem/tarwemeel in tortilla’s zit, mag je het dan niet eten?

Reply
Jannie 29 januari 2014 at 12:38

En misschien een domme vraag maar is het verkeerd om wat ouder zuurdesembrood (gistvrij) in de broodrooster te doen? Zodat het wat minder droog is? Als er op een groentepakketje van de supermarkt géén extra E-nrs zijn vermeld, dan kunnen we er vanuit gaan dat het ook zuiver de producten zijn (bijv. prei, wortel etc) zijn toch? Wanneer je dit in de vriezer bewaart en later opwarmt, zijn dan bijna alle goede voedingstoffen verdwenen en misschien nog erger dat er daardoor een gistingsproces optreedt? Dat was mijn vragenvuur, heel erg bedankt als je me wil/kan helpen.

Reply
jannie 29 januari 2014 at 15:59

sorry nog een laatse vraag, zijn er ook nog toastjes die je kan eten zonder gist/suiker?

Reply
marijekat 31 januari 2014 at 13:18

Hi Jannie, Biogarde herken je want dan staat het op de verpakking. Ook heb ik van de orthomoleculair therapeut gehoord dat yoghurt of kwark waarop staat dat het rechtsdraaiende melkzuren bevat goed zijn (dit melkzuur wordt makkelijk en snel door de lever afgebroken).
Je mag tarwebloem en meel eten zolang er aan het product geen gist is toegevoegd én je zelf natuurlijk tolerant bent voor tarwe. Zelf probeer ik zuurdesembrood met tarwe af te wisselen met zuurdesembrood dat van spelt is gemaakt.
Zodra ik zuurdesembrood koop, vries ik het gelijk in. Als ik er dan iets van wil eten doe ik het in de broodrooster. Wat betreft het roosteren van ‘ouder’ zuurdesembrood: ik heb dit even nagevraagd voor je en dit is geen probleem.
Wat bedoel je met een groentepakketje? Als je hiermee bedoeld een pak of zak pure groenten uit de vriezer dan kun je dit inderdaad gewoon nemen. Over een evt gistingsproces weet ik niets, nog niet eerder van gehoord in ieder geval. Het klopt dat als je je groenten kookt er mee vitaminen en mineralen verloren gaan. Het stomen van verse groenten heeft daarom bij mij de voorkeur.
Gist- en suikervrije toastjes heb ik nog niet gevonden. Ik zou als alternatief gewoon lekker een dun sneetje zuurdesembrood roosteren (in de pan bijvoorbeeld) en die in het formaat van een toastje snijden 🙂
Enne, geen probleem hoor dat je vragen stelt! Op sommige heb ik een antwoord en op sommige niet. Ik zal in ieder geval proberen om je zo goed mogelijk te helpen!

Reply
Jannie 21 februari 2014 at 16:08

Die suikervrije pesto van de AH heb ik helaas nog niet ontdekt, hoe ziet het potje eruit?

Reply
marijekat 23 februari 2014 at 13:06

Hoi Jannie, ik kan in deze reactie helaas geen foto toevoegen dus ik raad je aan om het gewoon even in de winkel te vragen (het zijn 2 kleine potjes in een kartonnen verpakking).

Reply
Jannie 21 februari 2014 at 16:14

Grano Pedano komt van de koe (volgens mijn kaasboer), lijkt me dus geen goede vervanger van kaas dan toch? Ik dacht zelf bijv. mozarella of geitenkaas (Pecorino idd)
Bindmiddel of paneermeel: havermout
ipv zure room: biogarde

Ik wil zelf binnenkort graag nachos uit de oven maken met bijv. geitenkaas eroverheen en allerlei groente. Heb jij hier al eens wat in gemaakt? Vroeger maakte ik dit met creme craiche erdoor heen..maar dat wil ik eigenlijk nu niet gebruiken.

Reply
Jannie 21 februari 2014 at 16:15

waar kan je kant en klare zuurdesem crossantjes/mini (afbak)broodjes kopen? of maak jij ze zelf

Reply
Inge 11 april 2014 at 12:09

Lieve Marije,

Wat een super mooi website heb je gemaakt. Heel handig! Mag ik je wat vragen? Weet jij of het gebruik van Multi-Gyn FloraPlus positief kan bijdragen aan het verhelpen van een candida infectie? Bij de actieve ingrediënten staat: galactoarabian polyglucoronic acid crosspolymer, monosaccharides, aminozuren, vitaminen. Hoop dat jij hier iets van weet.

Reply
marijekat 11 april 2014 at 13:25

Hoi Inge, dank voor je compliment. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van Multi-Gyn FloraPlus gehoord. Je kunt deze vraag daarom beter aan een orthomoleculair therapeut stellen. In mijn oren klinken de eerste paar ingrediënten als abracadabra en ben ik eerder voorstander van de ‘normale’ voedingsuplementen. Maar nogmaals, ik ken het niet dus als jij een deskundige erover gesproken hebt dan hoor ik je graag 🙂

Reply
Inge 12 april 2014 at 11:54

Hoi Marije, bedankt voor je reactie. Ik geloof ook dat ik maar begeleiding ga zoeken want om aan de juiste supplementen te komen, zal je toch een orthomoleculair therapeut nodig hebben. Woon jij toevallig in de buurt van Utrecht? Weet jij daar omheen misschien een goede therapeut? Dat multi-gyn is een gel tegen vaginale schimmelproblemen. Fijn dat je deze website hebt gemaakt, het zal me zeker steunen.

Reply
marijekat 27 april 2014 at 13:25

Hi Inge, thnx voor je compliment! Ik ken helaas geen orthomoleculair therapeuten in Utrecht; even googlen dus. Fijne zondag nog!

Reply
Inge 11 april 2014 at 12:31

Marije, nog een vraag: wat voor stevia gebruik je?

Reply
marijekat 12 mei 2014 at 12:50

Hoi Inge, ik gebruik vloeibare Stevia van het merk SteSweet.

Reply
Maria 21 juni 2014 at 07:43

Hi Marije,

Wat een fijne informatieve site! Ik ga je recepten gebruiken in de strijd tegen die (steeds maar terugkerende) Candida infectie.

Bedankt voor het delen van je kennis en adviezen.

Vriendelijk groetjes,

Maria

Reply
Janneke 7 maart 2017 at 11:00

Als je slagroom in Duitsland koopt is dit volgens mij suikervrij omdat je geen suiker proeft. Als je gewoon brood koopt in Duitsland of Spanje bijvoorbeeld uit de supermarkt zit er ook weinig smaak aan.Zal dit brood ook suiker vrij zijn of suiker tot minimaal beperkt zijn?

Reply
Marije 23 september 2017 at 08:48

Hi Janneke, helaas heb ik geen zicht op de ingrediënten van het Duitse en Spaanse brood. Ik zou het als ik jou was navragen in de supermarkt. Oja, nog een tip: dat je geen suiker proeft wil niet altijd zeggen dat het niet in een product zit. Jammer genoeg gooien veel fabrikanten nog altijd veel suiker in hun producten, ook producten waarbij je het helemaal niet verwacht,

Reply
Lizzy 5 januari 2018 at 16:23

Ik ben zo blij met jou blog! Ik ga morgen beginnen ivm met al 3 jaar lange problemen
En eindelijk door zelf zoeken erachter gekomen
Dat het idd candida is! Helaas weet mijn huisarts en voedingsdeskundige hier vrij weinig vanaf en laten ze het een beetje aan mij over ik ben al maanden bezig met verdiepen
En tot nu toe heb ik het meest aan jou gehad!
Super bedankt

Reply
Lizzy 5 januari 2018 at 16:25

Bedankt ik ben hier zo ontzettend mee geholpen!
Ik weet niet of je nog actief bent op je blog maar mocht je dit lezen ik heb hier zoveel aan!!! Dankjewel

Reply
Marije 25 januari 2018 at 08:54

Hi Lizzy, dankjewel voor je berichtjes! Fijn om te horen dat je wat aan de site hebt! Als je nog iets mist of je hebt een lekkere toevoeging op een recept dan hoor ik het graag! Groetjes Marije 🙂

Reply
Liset 10 maart 2018 at 19:46

Hoi. Hier een tip. Kijk eens op veggiedeli.nl daar hebben ze veganistische alternatieve voor slagroom, kaas ect. De ongezoete variant slagroom ( je hebt ook een gezoete) om zelf te kloppen van schlagfix kun je volgens mij gebruiken en zelf zoeten met stevia of zo. Ook perfect om taarten mee te maken. De kaas van wilmesburger is ook goed. Zit ook geen soja in.

Reply
Marije 5 juli 2018 at 13:31

Dankjewel voor de tip! Altijd fijn om weer nieuwe sites met fijne producten te ontdekken!
Groetjes Marije

Reply
Anita van Kammen 9 maart 2019 at 11:34

Hallo Marije,
Fijn om te zien dat er wen site is met heerlijke recepten die suiker en gistvrij zijn. Vraagje: kokosbloesemsuiker is toch ook suiker, mag dat dan wel in dit dieet?

Reply
Marije 9 maart 2019 at 11:44

Hoi Anita, dankjewel voor je berichtje! Als je net begint met het candidadieet kun je inderdaad beter ook geen kokosbloesemsuiker nemen want dat is ook voeding voor de candida. Stevia is een natuurlijke zoetstof waar candida niks mee kan.
Groetjes Marije

Reply

Leave a Comment

3 × 3 =