Home Candida

Candida

Wat is candida?

Normaal gesproken is candida een gist (een gistbolletje) dat bij ieder mens in de darmen aanwezig is en in toom wordt gehouden door vriendelijke bacteriën. Dit vredelievende gistbolletje kan echter veranderen in een schimmel met vlijmscherpe draadjes die het slijmvlies van de darm doorboren. Hierdoor kan deze schimmel in de bloedbaan komen en zo in andere delen van het lichaam terecht komen zoals de neus en voorhoofdholtes, de keel, de geslachtsorganen, de longen en de huid.

Katerig gevoel

Omdat candida een levend organisme is, heeft het zelf ook een stofwisseling. De stofjes die hij afscheidt komen in de bloedbaan terecht. Hoe meer candida, hoe meer stofjes. Één van die stofjes is aceetaldehyde. Dit is een afbraakproduct van alcohol. Als je bijvoorbeeld een wijntje drinkt, moet je lever de alcohol uit de wijn onschadelijk maken. Een tussenproduct van dat proces is aceetaldehyde. Dit stofje vinden je hersens erg onaangenaam en dit stofje zorgt er ook voor dat je, als je teveel gedronken hebt, een kater krijgt. Mensen met te veel candida in hun bloed kunnen zich dus constant katerig voelen.

Vicieuze cirkel

Voedsel dat rijk is aan suikers, gisten en/of koolhydraten bevorderen het gistingsproces in de darmen en zorgt daardoor voor een milieu waarin candida zich opperbest voelt. Hierdoor neemt het aantal candida cellen toe en worden er ook meer candida-gistcellen omgezet in candida-schimmelcellen. Die zorgen op hun beurt voor een toename in de productie van gifstoffen. Uiteindelijk wordt de afweerfunctie van de darm almaar slechter en wordt er een groter beroep gedaan op onze schoonmaakdiensten te weten lever, huid en luchtwegen. Op een gegeven moment kan het lichaam zijn afval niet meer goed kwijt en een scala aan vage klachten is het gevolg.

Symptomen van candida infectie

Hoofdsymptomen

  • Vermoeidheid of lethargie
  • Gevoel van uitputting
  • Geheugenzwakte
  • Onwerkelijk gevoel
  • Besluiteloosheid
  • Gevoelloosheid, branderige gevoelens
  • Slapeloosheid
  • Spierpijn
  • Spierzwakte, paralyse
  • Gewrichtspijn en/of gewrichtszwelling
  • Buikpijn
  • Constipatie
  • Diarree
  • Opgezette buik, flatulentie (gasvorming)
  • Fluor vaginalis, jeuk
  • Prostatitis (ontsteking aan de prostaatklier)
  • Impotentie
  • Libidoverlies
  • Endometriose of onvruchtbaarheid
  • Krampen en/of andere menstruatieproblemen
  • Premenstruele spanning
  • Huilbuien of angstaanvallen
  • Kouden handen of vatten, een kil gevoel
  • Beverigheid indien men honger heeft
  • Spruw
  • Kalknagels
  • Voetschimmel / zwemmerseczeem

Kleine symptomen

  • Slaperigheid
  • Irritatie of nervositeit
  • Gebrek aan concentratievermogen
  • Wisselende stemmingen
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid, evenwichtsverlies
  • Druk boven de oren, gevoel alsof het hoofd is opgezet
  • Snel oplopen van blauwe plekken
  • Chronische huiduitslag of jeuk
  • Gevoelloosheid of intolerantie voor voedingsmiddelen
  • Slijmerige ontlasting
  • Rectale jeuk (jeuk aan de anus)
  • Droge mond of keel
  • Uitslag of blaren in de mond
  • Slechte adem
  • Onaangename geur van voeten, haren of lichaam
  • Chronische neusverstopping of loopneus
  • Jeukende neus
  • Zere keel
  • Laryngitis, stemverlies
  • Pijn of gespannenheid in de borst
  • Piepen of dyspnoe
  • Vaak aandrang tot urineren
  • Branderig gevoel bij urineren
  • Vlekken voor de ogen of onregelmatig zicht
  • Regelmatige verkoudheden of chronische bronchitis
  • Branderige of tranende ogen
  • Terugkerende oor- of ooginfecties
  • Oorpijn of doofheid

Niet alle symptomen hoeven aanwezig te zijn bij een candida infectie.

Antibiotica heeft geen zin

Doordat candida normaliter door goedaardige bacteriën in toom wordt gehouden, heeft het slikken van antibiotica geen zin tegen candida. Sterker nog, de candida is er blij mee zijn want de antibiotica doodt de goedaardige bacteriën die de candida in toom konden houden en antibiotica doodt geen gisten, dus niet de candida.

Oorzaken van candida

Er zijn vele oorzaken te benoemen die tot candida infecties leiden. Belangrijk om te weten is dat al deze oorzaken de balans in de darmen verstoren (en eventueel goede darmbacteriën vernietigen) en daardoor de candida-gisten de kans geven om zich om te zetten naar candida-schimmels met alle gevolgen van dien.
Hieronder een aantal belangrijke oorzaken die tot candida kunnen leiden:

  • Te veel suikers (glucose) en koolhydraten in je voedingspatroon, want gist heeft suikers nodig om zich te kunnen vermenigvuldigen.
  • Het gebruik van medicijnen, zoals antibiotica, waarmee je niet alleen de ‘slechte’ bacteriën maar ook de ‘goede’ bacteriën doodt, en anticonceptiepillen en corticosteroïden, die er beiden om bekend staan dat ze schimmelgroei bevorderen.
  • Een verzwakt immuunsysteem veroorzaakt door chronische stress, ziektes en/of blootstelling aan giftige stoffen (bijvoorbeeld zware metalen en verdelgingsmiddelen).
  • Een verandering of disbalans in de hormonen, bijvoorbeeld bij zwangerschap, in de levensfase voorafgaand aan de menopauze, vlak voor en na de menstruatie en bij het gebruik van anticonceptiepillen.

Ontzie het immuunsysteem

Om het lichaam te helpen de candida te bestrijden is het belangrijk om het immuunsysteem zoveel mogelijk te ontzien. Vermijd voeding die een allergische reactie teweeg brengt en vermijd zoveel mogelijk toxische stoffen die in voeding kunnen zitten zoals geur-, kleur-, en smaakstoffen. Ook vlees en pesticiden vragen aandacht van het immuunsysteem. Af en toe vlees eten kan natuurlijk best, maar kies dan het liefst voor biologische soorten. Geraffineerde producten zoals witmeel, spaghetti, enzovoort ook vermijden. Geraffineerde producten bevatten geen vitamines en mineralen die nodig zijn voor de  vertering van deze voedingsstoffen, maar onttrekken die juist aan het lichaam.
Al deze producten onttrekken veel energie aan het lichaam en dus aan het immuunsysteem.

Ontwenningsverschijnselen bij candidadieet

Candida aanpakken en zijn dagelijkse portie ‘voedingsmiddelen’ stopzetten zal vaak niet zonder slag of stoot gaan. Candida kan de behoefte aan zoet sturen zodat de zin en trek in zoetigheid toeneemt. Dit gebeurt doordat candida een signaalstof kan aanmaken die sterk overeenkomt met insuline.  Zodra deze stof wordt afgegeven, daalt de het bloedsuiker niveau waardoor er trek in zoetigheid ontstaat.

Het candidadieet

Om van de candida schimmel (en alle daarmee gepaard gaande klachten) af te komen is een goed dieet nodig. Eigenlijk vind ik dieet hier een misplaatst woord. Ik zie het als een aanpassing in je lifestyle. Diëten doe je vaak maar even, maar om candida aan te pakken en je goed te gaan voelen is een langdurige verandering in je voedingspatroon en leefwijze nodig. Zie het als iets positiefs. Behalve dat je de candida ermee te gronde kunt richten, doe je je lichaam ook een enorm plezier met gezonde voeding. Daarmee ga je je uiteindelijk lekkerder voelen en wie weet val je nog een paar kilo af ook!
Let op: houd er rekening mee dat je je in de eerste periode slechter kunt gaan voelen. Dit heeft te maken met het enorme ontgiftingsproces dat je in gang zet. Lees hier meer over op Herxheimer reactie en candida die-off symptomen.

Voedingsupplementen

Voordat je de eetregels van het candida dieet leest even het volgende. Met alleen een aanpassing van je voedingspatroon zal het héél lang duren voordat je ooit van je candida afkomt. Om de candida uit te roeien heb je, naast een goed voedingspatroon en goede zelfzorg, ook voedingsupplementen nodig. Lees welke voedingssupplementen ik heb gebruikt tijdens het candidadieet.

Voedingsadvies candida dieet

Suiker
Niet toegestaan: suiker en alle mogelijke vervormingen daarvan, te weten: honing, dextrose, fructose, galactose, glucose, lactose, maltose, manitol, sorbitol, agavesiroop, ahornsiroop of suiker, dadelstroop, ruwe rietsuiker, druivensuiker, rijstestroop.
Kortom, bij alles wat zoet smaakt moeten je alarmbellen gaan rinkelen. Ook de betere suikers zoals honing en rijststroop e.d. hebben op de candida hetzelfde effect. Vermijden dus!

Wel toegestaan: stevia en aspartaam. Dit zijn de enige zoetstoffen die candida links laat liggen. Stevia is heel natuurlijk en kun je gerust gebruiken (lees wel de verpakking voor je iets koopt, slimme fabrikanten kunnen roepen dat iets met stevia is gezoet en doen er nog andere, goedkope, zoetstoffen bij. Opletten dus.). Aspartaam is chemisch (mijn inziens puur vergif) en vraagt dus wel veel van je immuunsysteem om te verwerken. Liever niet gebruiken dus of heel spaarzaam.

Vlees
Wel toegestaan: schapenvlees, lamsvlees, mager rundvlees, kalfsvlees (limousin, groene weg, of scharrel)
Niet toegestaan: kalfsvlees (gewoon), varkensvlees, worssoorten.

Wild en gevogelte
Wel toegestaan: kip, kalkoen, patrijs
Niet toegestaan: wild

Vis
Wel toegestaan: vette vissoorten zoals ansjovis, sprot, zalm, zalmforel, haring, bokking, sardines, paling, aal, makreel, tonijn.
Niet toegestaan: gerookte, gefrituurde of gepaneerde en magere vissoorten.

Schaaldieren
Mosselen, oesters, garnalen en kreeft zijn allen toegestaan. Wel lang koken i.v.m. salmonella.

Melk en melkproducten
Wel toegestaan: schapen- en geitenmelk, sojamelk en biogarde kwark en yoghurt.
Niet toegestaan: gewone melk, hangop, volle melkproducten, (fabrieks-)room, koffiemelkpoeder.

Kaas
Wel toegestaan: geitenkaas, schapenkaas, jonge reformkaas, biogarde kaas, cottage cheese (huttekase), buffelmozarella, feta (van schaap of geit).
Niet toegestaan: kaasproducten, kaassmeersels en alle andere soorten Nederlandse en buitenlandse kazen.

Boter
Wel toegestaan: roomboter.
Niet toegestaan: alle andere soorten boter, margarine en vetten.

Groente
Niet toegestaan: paddestoelen! Met uitzondering van shiitake.

Fruit
Eerste maand géén fruit eten. Vanaf de tweede maand alleen citroen, grapefruit, zure appels, sinaasappels en bessen. Overige fruitsoorten links laten liggen i.v.m. hoge suikergehalte. Bedenk ook dat geperst fruitsap een nog hoger suikergehalte heeft en je dat beter niet op een nuchtere maag kunt nemen.

Noten:
Bijna alle noten zijn toegestaan behalve pinda’s.

Granen:
Wel toegestaan: alle graanproducten en granen zolang ze volkoren zijn en zonder gist, zilvervliesrijst, zuurdesembrood/zuurdesem speltbrood, rijstewafels, volkoren crackers zonder gist, witte pasta’s van harde tarwe (semola di grano duro) en kamut-, spelt- of volkorenpasta.
Niet toegestaan: alle witmeelproducten en witte rijst.

Dranken
Wel toegestaan: mineraalwater, groentesap en thee: groene thee, rooibosthee en verse kruidenthee. De theorie gaat dat in kruidenthee ook schimmels zitten dus met mate.
Niet toegestaan: koffie, zwarte thee, alcohol, cola, e.d.

In recepten die je tegenkomt in magazines e.d. wordt vaak gebruik gemaakt van de meest gangbare producten. Dit zijn vaak juist die producten die in het candida dieet niet thuishoren. Op de pagina wel/niet zet ik mogelijke vervangers neer voor deze producten.

Boeken

Hieronder deel ik wat boeken met je waar ik zelf veel aan heb gehad!

 

Kijk voor meer inspiratie bij Boeken.

31 comments

Jannie 21 februari 2014 at 18:29

Waarom is koffie (ik drink het zwart) niet toegestaan precies?

Reply
bloemenoor 2 mei 2014 at 17:39

Ik zag toevallig je vraag en wist het antwoord! Maar koffie is niet toegestaan door de cafeïne die erin zit, hierdoor krijg je een schommeling in je bloedsuikerspiegel, en die zijn niet goed! Net als in zwarte thee.

Reply
marijekat 2 mei 2014 at 17:56

Dankje!!

Reply
Jannie 21 februari 2014 at 18:31

Een ander vraagje hoe zit met het dadels? Deze bevatten toch een hoge glycemische index?

Reply
marijekat 6 augustus 2014 at 08:33

Hoi Jannie, het klopt dat dadels veel (natuurlijke) suikers bevatten en daarom zou ik deze in de beginperiode dan ook niet nemen!

Reply
appelita 1 februari 2015 at 15:35

Hi. Leuke blog!
Sinds mijn 20ste (middels 31), volg ik een gistvrij dieet. Rond mijn 19e zat mijn rug onder de schimmel, was om te haverklap ziek en ontzettend moe (helemaal geen energie). Mijn moeder heeft tzelfde, dus ben naar een homeopaat gegaan die deze allergie bevestigde.
T heeft mij jaren geduurd om het dieet te begijpen, het was n enorme omslag in mijn eetpatroon en leven! Geen zakje snoep of even etenhalen etc.
Ik zal maar niet beginnen over de manier hoe mijn lichaam alle gifstoffen in de eerste maanden verwijderde; ik voelde me net een zombie van Walking Dead. Je beschrijving klopt als n bus met wat ik toendertijd heb meegemaakt.
Een voordeel van deze allergie, is dat ik nu veel gezonder eet en der meer dan 10 kilo mee ben afgevallen. Uiteten gaat gepaard met een hele beschrijving van hoe t eten voorbereid moet worden; ik weet precies wat ik wil!

Btw fruit is ten duivels in mijn dieet, voornamelijk tropische vruchten. Wel vervelend, want ik woon Curacao waar der overheerlijke (tropische) vruchten zijn.

Ik kijk uit naar je recepten en nieuwe discoveries.
Groetjes vanuit Curacao,
Syreeta 🙂

Reply
marijekat 8 februari 2015 at 08:48

Hi Syreeta,
Thnx voor je bericht!! Knap ook hoe je de omslag hebt gemaakt!
Ik heb een half jaar op Aruba gewoond en weet hoe zalig het fruit is :-)) Ik had toen trouwens wel moeite om in de supermarkt de ‘juiste dingen’ te kopen. Amandelmeel was er (toen) bijvoorbeeld niet. Kan me dus goed voorstellen dat het af en toe een zoektocht is!
Leuk om van je te horen en ik hoop dat ik je zo nu en dan kan verrassen met voor jou goede recepten.
Groetjes Marije

Reply
kimberley pex 8 september 2015 at 08:16

Wat ‘n geweldig en uitvoerig stuk over candida ! Uitgebreid en duidelijk. Bedankt *** gr. kim.

Reply
marijekat 2 oktober 2015 at 17:35

Heel graag gedaan! 🙂

Reply
Jessica van Santen 30 januari 2016 at 15:27

Suikerengistvrij.wordpress.com is een fijne website voor recepten bij Candida. Aspartaam hoort alleen niet in een gezond eetpatroon. Bij de vetten zou je ook nog biologisch kokosvet en ghee kunnen zetten. Pasta van glucomannan is een optie (te koop bij de Tuinen) Granen en knolgroenten wel beperken, want er zitten veel zetmelen in. Het beste is dan toch om gastvrije crackers van quinoa, bruine rijst of zaden (lijnzaad, maanzaad) te nemen (ecoplaza). Daar zijn ook lekkere recepten voor.

Reply
marijekat 9 februari 2016 at 08:45

Hoi Jessica,
De pasta van glucomannan kende ik nog niet, dus daar ga ik zeker even naar kijken!
En je hebt gelijk dat aspartaam niet gezond is hoor! Toch kan het mensen helpen om de overgang van suiker naar geen suiker (en zoet) te maken. Maar ik ben het absoluut met je eens dat aspartaam niet in een gezond eetpatroon thuishoort.
Dankjewel voor je waardevolle aanvullingen!
Groetjes Marije
P.s. Als je lekkere, handige recepten hebt die je wilt delen: wees welkom!

Reply
Nana 14 februari 2016 at 04:23

Eindelijk duidelijkheid!!
Goed gedaan, deze pagina blijft open staan op mijn gsm dat is zeker!
Bedankt.

Reply
Fenneke 15 maart 2016 at 08:48

Mag je wel gewone kruidenthee drinken (die met korreltjes)?

Reply
marijekat 19 maart 2016 at 16:00

Hoi Fenneke,
Ik drink gewoon kruidenthee hoor.’s Ochtends lekker brandnetelthee en overdag groene thee en witte thee en ook lekker: driekleurigviooltje-thee 😉
Die met korrels ken ik niet dus daar kan ik niks over zeggen.
Groetjes Marije

Reply
Agnes 1 juni 2016 at 12:22

Aspartaam is bewezen kankerverwekkend! Hoe is het mogelijk dat dit wel in het dieet past?

Reply
marijekat 5 juni 2016 at 21:16

Hoi Agnes, dankjewel voor je reactie. Laat ik voorop stellen dat ik ook geen fan ben van aspartaam vanwege zijn dubieuze karakter.
Het wordt in het candidadieet toegestaan omdat de candida er niet zo op reageert zoals op geraffineerde suiker. Uiteraard bepaal je uiteindelijk zelf wat je wel of niet eet.
Groetjes Marije
P.s. Ik gebruik zelf het liefst Stevia omdat dit een natuurlijk product is. Let echter wel goed op bij de aanschaf dat er geen andere zoetstoffen doorheen zijn gemengd.

Reply
Hanneke 13 januari 2017 at 16:33

“Om inzicht te krijgen in de mogelijke aanwezigheid van candida-schimmels kun je hier een test doen.’ de link die je hebt gemaakt bij ‘hier’ verwijst helaas niet meer goed…

Reply
Monique 9 oktober 2017 at 15:23

Hier lees ik dus echt het enige goede gist-en suikervrije dieet!
Heel pittig maar ik ga ermee beginnen!

Reply
Monique 9 oktober 2017 at 15:28

Ik mis een verdere uitleg over het gebruik van bijvoorbeeld tea tree pil, oregano , la pacho et ..
Vrgroet,
Monique Aarse

Reply
Marije 10 oktober 2017 at 09:25

Hi Monique,
Dank voor je berichtjes. Van de tea tree pil en la pacho heb ik nog niet eerder gehoord dus ik ga me er eens verdiepen!
En ja het is even heel pittig om te starten, maar je weet waar je het voor doet dus zet hem op! {smiley van een spierbal} 🙂
Groetjes Marije

Reply
Monique 10 oktober 2017 at 15:56

Hoi Marije
Tea tree pil moet tea tree oil zijn :))
Tikfoutje..
Heb vandaag stevia besteld, knoflookcapsules en zuurdesembrood
Nu het fruit er nog uit en dan ben ik 100%suikervrij aan het eten
Zit nu lekker geroosterde cashewnoten te knabbelen ipv mueslireep..
Groetjes
Monique

Reply
Monique 10 oktober 2017 at 16:00

Nog 2 vraagjes: waarom mag je geen wild eten?
En vallen tomaten /komkommer onder toegestaan?

Gr Monique

Reply
Monique 12 oktober 2017 at 18:56

Nog een vraag: zijn sojaproducten toegestaan?

Groetjes Monique

Reply
Jo 29 mei 2018 at 10:45

Kruidenthee zonder korreltjes bevat vlg mij suiker.

Reply
Jo 29 mei 2018 at 10:46

Komkommer en tomaat is prima hoor!

Reply
Sigrid Veerbeek 18 augustus 2018 at 13:43

Hoi Marije,

Ik ben ook noodgedwongen begonnen aan de verandering van mijn eetpatroon.
Daarbij ben ik 22 weken zwanger en maak me ivm t fruit een beetje zorgen om de kleine.

Ik zit nu in de 1e fase van het dieet en ben heel benieuwd of banaan en zoete aardappel wel toegestaan is.

Super bedankt voor je lijst die ga ik mooi uitwerken in men recepten schriften die ik aan het schrijven ben:)
Groetjes van Sigrid

Reply
Marije 28 augustus 2018 at 06:05

Hi Sigrid, allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! In de eerste fase kun je beter geen banaan eten, zoete aardappel kan wel (gelukkig maar, want heerlijk!). Veel succes en ik hoop dat je ook van je zwangerschap kunt genieten!
Groetjes Marije

Reply
L 9 april 2019 at 12:10

Wat met pure chocolade van 86% ?
Groetjes

Reply
Marije 28 juni 2019 at 20:18

Hi Lotte, wat bedoel je precies? Groetjes Marije

Reply
karen gravestijn 22 juli 2019 at 18:58

dank je voor het online zetten van al jou verworven ervaringen en kennis,het scheelt me een hoop gezoek. Ik dacht dat karnemelf , kefir en griekse joghurt wel goed zijn?
groet Karen

Reply
Marije 23 juli 2019 at 14:28

Hi Karen, dankjewel voor je berichtje! Leuk om te horen dat je wat aan deze site hebt!
Wat betreft je vraag. Melkkefir bevat een hoop gezonde bacteriën die de balans in je darmen kunnen helpen herstellen. Toch zou ik zelf de eerste paar maanden terughoudend zijn om dit te gebruiken in de strijd tegen de candida omdat het een mengsel is van verschillende melkzuurbacteriën en gisten. En van die laatste willen we juist af. Desalniettemin vind ik heel veel voordelen van kefir dus ik zou in later stadium van je dieet dit drankje eens proberen. En dan goed bijhouden hoe je je voelt! Waterkefir moet je sowieso vermijden want dat is een drankje op basis van vergisting van in water opgeloste suiker.
Dan karnemelk en Griekse yoghurt. Hier zijn de meningen over verdeeld. De een zegt dat je karnemelk prima kunt gebruiken omdat het zuur is, de ander zegt dat je uberhaupt alle melkvormen moet vermijden. Als je perse yoghurt wilt blijven eten, zou ik altijd voor een biologische ‘stand’variant gaan, bijvoorbeeld Biogarde met de AH. En als je dit wilt eten zou ik het gewoon met mate doen. Dus niet elke dag een beker. Of ze Griekse yoghurt in standvorm hebben weet ik niet. Zo niet, dan zou ik het simpelweg de eerste maanden vermijden i.v.m. de melksuikers.
Succes met je dieet en wie weet tot ziens op deze site! 🙂

Reply

Leave a Comment

vier × een =