Home F.A.Q.

F.A.Q.

Welk merk Stevia gebruik jij?

Ik gebruik de vloeibare stevia van het merk Beautylin omdat deze niet mega bitter is.

Ik wil toch graag chocola eten, kan ik suikervrije chocolade eten?

Als groot chocolade fan begrijp ik dat je soms gewoon zin hebt in chocola! Omdat je tijdens het candidadieet geen suiker mag eten, lijkt het logisch om naar suikervrije chocola te grijpen. Pas echter goed op. Op de verpakking kan dan wel staan dat het suikervrij is maar als je naar de ingrediënten kijkt, kom je gegarandeerd vervangers van suiker tegen die je NIET mag hebben. Denk hierbij aan bijvoorbeeld glucose, lactose, maltose, manitol, sorbitol, agavesiroop, ahornsiroopruwe rietsuiker, druivensuiker en rijstestroop.

Allemaal zogenaamde vervangers van suiker, maar je lichaam (en dus ook de candida!) herkennen dit als suiker en zullen er ook zodanig op reageren! Wat je dan wel kunt doen om toch in je chocoladebehoefte te voorzien? Ik neem af en toe een lepeltje pure cacao.

Daarnaast heb ik een chocola van 100% cacao ontdekt.
Let op, veel mensen vinden dit niet lekker. Zeker mensen die nog ‘gewoon’ elke dag suiker tot zich nemen zullen dit veel te bitter vinden. Na anderhalve maand geen suiker en chocola te hebben gegeten kan ik echter een stukje van deze chocola wel waarderen! En te weten dat dit 100% cacao is zonder rare toevoegingen geeft me ook een fijn gevoel.

Wanneer je het aankunt om weer een heel klein beetje suiker tot je te nemen (ik zou er zelf minimaal 1-2 maanden mee wachten) is de 90% cacao variant van Lindt een goed alternatief! Deze chocola is superpuur en bevat de volgende ingrediënten: tenminste 90% cacao, cacaomassa, cacaoaboter, magere cacaoa, suiker, natuurlijk Bourbon vanillestokje. Kan sporen van amandelen, hazelnoten, melkbestanddelen en sojalecithine bevatten.

 

 

 

 


In veel kant-en-klare pastasauzen zit suiker, welke saus kan ik wel gebruiken?

Het beste vind ik om zelf een pasta/tomatensaus te maken met bijvoorbeeld tomatenpuree en tomaat uit blik. Ik heb echter een tomatensaus gevonden zonder suiker en rare additieven! Deze saus raad ik aan om te gebruiken als je lekker snel een pastasaus wilt hebben. Het gaat om Sugocasa Erbe tomatensaus van Grand’Italia.
Ingrediënten: tomaat (75%), tomatenconcentraat, zout, kruiden (0,17%) (basilicum, peterselie, oregano), ui knoflook, geconcentreerd citroensap.

Hoelang kan ik muffins bewaren?

Een deel van mijn net gebakken muffins bewaar ik in een afgesloten doos 2 a 3 dagen. De rest vries ik in nadat ze zijn afgekoeld. Ik stop ze dan in een boterhamzakje (en haal zoveel mogelijk lucht uit het zakje). Als ik ze dan wil eten haal ik ze uit de vriezer, laat ze ontdooien, wikkel ze dan in aluminiumfolie en verwarm ze in de oven op 180 a 200 graden. Maak je niet druk over hoelang je ze opwarmt. Ik had laatst visite en was de muffins even vergeten. Die hadden 20 minuten in de oven gestaan en waren nog steeds deliciosísimo! Dankzij de aluminiumfolie blijven ze goed beschermd.

6 comments

jannie 31 januari 2014 at 09:28

betreft het alleen de Erbe? of ook de andere versies? bijv de traditonele?

Reply
marijekat 31 januari 2014 at 13:21

Hoi Jannie, ik adviseer je om even goed de verpakking van de traditionele te lezen want ik weet het niet uit mijn hoofd 🙂 Het zal mij in ieder geval niets verbazen als het ene product goede ingrediënten bevat en ze bij het andere wel weer allerlei toevoegingen zoals suiker, gist of dextrose hebben toegevoegd….Altijd de etiketten lezen dus!

Reply
Linde 14 juli 2015 at 12:23

Wat een leuke blog, ik was al een tijdje op zoek naar een site als de jouwe over candida. Heel klaar en duidelijk, dank je. Waar vind je de chocolade 100% cacao? Daar ben ik namelijk ook al even naar op zoek 🙂

Reply
marijekat 14 juli 2015 at 14:08

Hi Linde, dankjewel voor je reactie! Fijn om te horen dat de website je een stukje verder helpt. De 100% cacao chocola kun je vinden in natuurvoedingswinkels of reformzaken. In Rotterdam heb je bijvoorbeeld de Groene Passage en in verschillende plaatsen heb je de G&W Gezondheidswinkel. Mocht je er niet uitkomen, let me know, dan kijk ik even hoe ik je verder kan helpen!

Reply
Wanja 10 januari 2021 at 11:29

Hallo Marije,
Allereerst complimenten voor je prachtige website en alle moeite die je erin stopt om mensen van hun candida af te helpen. Ik heb een vraag, ik heb zelf in 2017 een schimmel dieet gist- en suikervrij gedaan via een natuurgeneeskundige. Dit heeft mij enorm goed geholpen. Het is echter strenger dan jouw voedingsadvies. Dat heeft bij mij vragen opgeroepen. Is de lijst van mijn natuurkundige achterhaald?
Ze adviseert mij o.a. om geen appel te nemen (dit vergist in je darmen). Andere verschillen: geen cacao, geen stevia of welke zoetstof dan ook, geen bonen, geen peulvruchten (snijbonen mag wel), geen varkensvlees, geen sojaproducten. Ik zag een hoop lekkere recepten maar die vielen meteen af omdat ze in mijn lijst ‘verboden’ producten staan. Wat adviseer jij me? Kan ik al jouw recepten eten of staan er recepten tussen die niet specifiek tegen de candida zijn? Zo zou ik je e-books wel willen kopen maar vanwege bovenstaande twijfel ik nu.
Met vriendelijke groet,
Wanja

Reply
Marije 10 januari 2021 at 12:05

Hoi Wanja,
Dankjewel voor je bericht. Het voedingsadvies wat jij hebt gekregen met betrekking tot candida klinkt mij streng in de oren. Het klopt dat je in fase 1 geen appels mag eten (al het fruit wordt in fase 1 vermeden). Appels mag je in fase 2 echter wel af en toe eten, waarbij het advies uit gaat naar Granny Smith appels. Qua zoetstoffen kun je kiezen voor stevia en erythritol. Dit zijn plantaardige zoetstoffen die geen invloed uitoefenen op je bloedsuikerspiegel. Mijn therapeut zegt dat beide zoetstoffen geen voedingsbodem voor candida vormen en dus gebruikt kunnen worden tijden het candidadieet. Stevia gebruik ik zelf dagelijks (om bijvoorbeeld smoothies, yoghurt en havermoutpannenkoeken zoeter te maken). Erythritol gebruik ik af en toe. Teveel erythritol in een keer eten kan leiden tot gasvorming in de darmen en je wilt je darmen juist vooruit helpen en niet tegenwerken. Synthetische zoetstoffen zou ik te allen tijde vermijden.

Varkensvlees wordt inderdaad afgeraden. Maar als jij eens in de zoveel weken een stukje ontbijtspek neemt, zal dat geen nadelige gevolgen hebben voor je candidadieet. Ook bonen en peulvruchten worden toegelaten in het dieet. Zorg ervoor dat je gevarieerd eet, dus niet 7 dagen lang bonen bijvoorbeeld.

Mijn ervaring met een aantal verschillende therapeuten is dat ze uitgaan van een bepaald basisadvies en dat ze per therapeut wat strenger of minder streng zijn en er hun eigen ideeën op nahouden. Mijn e-books gaan uit van het basisadvies. Ontneem candida zijn voeding en vul je dieet aan met voeding die je darmen sterker maakt, ondersteunt en voedt. Gebruik daarbij een aantal voedingssupplementen die direct werken tegen de candida én supplementen die je darmflora versterken en je bent sneller van je candida af.

De recepten op deze website zijn suikervrij, maar niet allemaal specifiek voor het candidadieet (die vind je wel in de categorie ‘candidadieet recept’). Kijk bij ieder recept naar de ingrediënten en variatietips en bedenk in welke fase jij zit en of het recept voor jou geschikt is. De recepten in mijn e-books van Starten met het Candidadieet zijn gecontroleerd door een orthomoleculair therapeut en allen geschikt voor het candidadieet.
Ik hoop hiermee je vragen te hebben beantwoord en anders hoor ik je graag weer!
Groetjes,
Marije

Reply

Leave a Comment

8 + vier =